O co chodzi w wyborze koloru roku Pantone?

Dom i Ogród27 grudnia, 202433 Wyświetlenia

Pantone jako Instytut

Pantone LLC jest to amerykańska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Carlstadt w stanie New Jersey. Rozoczęła działaność w latach 50. XX wieku, jako firma drukarska założona przez braci Mervina i Jesse Levine, M & J Levine Advertising. Istotny wpływ miał także zatrudniony Lawrence Herbert, który wykorzystał swoje umiejętności z zakresu chemii do usystematyzowania i uproszczenia zapasów pigmentów oraz produkcji kolorowych tuszów.

Firma zdobyła popularność dzięki Pantone Matching System (PMS), czyli ujednoliconemu systemowi reprodukcji kolorów. Pomysł PMS polega na umożliwieniu projektantom dopasowania określonych kolorów.

Pantone – o czym właściwie mowa?

Instytut Pantone stworzył międzynarodowy system standaryzacji kolorów. Każdy kolor Pantone posiada unikalny numer, co umożliwia łatwe określenie jego odcienia, nasycenia i tonu. W 2000 roku Instytut wprowadził koncepcję Koloru Roku, który stanowi prognozę dla nadchodzących trendów. Wybór tego koloru jest oparty na szczegółowej analizie, zarówno na płaszczyźnie społecznej, politycznej, ekonomicznej, a także kulturowej i technologicznej. Kolor roku Pantone ma odzwierciedlać ducha czasu.

Jak wybierany jest kolor roku Pantone?

Proces wyboru Koloru Roku Pantone to wynik prac zespołu ekspertów. Specjaliści analizują wciąż zmieniające się nastroje na świecie. Pod kątem społecznym brane pod lupę są trendy w mediach społecznościowych, ruchy społeczne, zmiany stylu życia, wydarzenia historyczne czy festiwale. Skupiając się na kulturze, interpretowana jest sztuka, moda, film i muzyka. Nowe technologie również mają istotny wpływ, a przede wszystkim wkraczające na rynek innowacje.

Rozważając aspekt ekonomiczny, brana pod uwagę jest sytuacja gospodarcza na świecie. Zagłębiając się w politykę, największy wpływ mają zmiany w postrzeganiu świata czy elekcja wśród krajów grających kluczową rolę. Istotne są także wydarzenia, które mają szczególny wpływ w danym roku – np. katastrofy naturalne.

Co niesie za sobą kolor roku Pantone?

Kolor roku Pantone wpływa na wiele dziedzin naszego życia. W branży modowej, projektanci wykorzystują kolor roku jako inspirację do tworzenia nowych kolekcji. Wybrana barwa pojawia się też w każdej dziedzinie designu – przez akcesoria, po meble, aż do całych wnętrz. Szeroko pojęty Marketing również posiłkuje się tym aspektem. Firmy wykorzystują kolor roku w swoich kampaniach, aby przyciągnąć szerszą uwagę klientów. Warto wspomnieć także o kwesti psychologicznej. Barwy mają ogromny wpływ na nasze emocje, nastroje i zachowania. Wpływają na samopoczucie, motywację, a nawet na nasze decyzje.

Kolor Roku Pantone jest symbolem zmieniającego się świata i wartości, które w danym momencie są najważniejsze. Jest to odpowiedź na globalne problemy, wyzwania i nadzieje ludzi na całym świecie. Wybór Koloru Roku staje się punktem odniesienia dla twórców w różnych branżach. Jest też ogrmoną inspiracją do dalszych działań artystycznych i projektowych. Pantone, wprowadzając ten pomysł, przede wszytskim wyznacza trendy, ale i oddziałuje na kulturę, sztukę i społeczeństwo.

Do góry
Loading

Signing-in 3 seconds...

Signing-up 3 seconds...