Obecnie wszystkie samochody opuszczające fabryki wyposażone są w silniki wysokoprężne z filtrem cząstek stałych (DPF), który wymaga przeprowadzania okresowej regeneracji. W jaki sposób odbywa się regeneracja dpf?

Filtr cząstek stałych. Czym tak naprawdę jest?

Filtr cząstek stałych, nazywany inaczej filtrem DPF, ma za zadanie oczyszczanie spalin wydostających się z silnika. Niestety filtr cząstek stałych bardzo szybko się napełnia, a co za tym idzie konieczna będzie jego regeneracja. Większość z filtrów montowanych w pojazdach da się zregenerować bez jego demontażu. Niemniej jednak w wybranych przypadkach filtry DPF są jednorazowe, a po zapełnieniu ich konieczna będzie wymiana, która niestety nie należy do najtańszych.

Regeneracja pasywna

Regeneracja dpf o charakterze pasywnym jest najprostszą z możliwych. Może odbywać się bez sterownika silnika, który odpowiedzialny jest za funkcjonowanie filtra. Przeprowadza się ją w chwili, kiedy spaliny osiągną temperaturę od 350 do 500 stopni Celsjusza. W takim przedziale temperaturowym sadza wejdzie w reakcję chemiczną z materiałem filtra. Tlenek azotu, będący składnikiem spalin wejdzie w reakcję z węglem cząstek sadzy, czego efektem będzie powstanie tlenku węgla, jak i tlenku azotu, które połączą się z tlenem, tworząc w ten sposób dwutlenek węgla i tlenek azotu, które wydostają się dalszą częścią układu wydechowego wprost do atmosfery. Efektem zachodzenia reakcji chemicznej będzie oczyszczanie się filtra cząstek stałych, dzięki czemu będzie on gotowy do dalszej pracy.

Regeneracja aktywna

Regeneracja o charakterze aktywnym to przede wszystkim wysoka temperatura potrzebna do tak zwanego wypalania się filtra. Wymagana temperatura to 600 stopni Celsjusza. Jest ona osiągana dzięki zastosowaniu ingerencji stresowania silnika, który odpowiedzialny jest za sterowanie pracą filtra cząstek stałych. Dzięki czujnikowi, umieszczonemu w filtrze DPF, informacja w wypadku wykrycia napełnienia filtra powyżej 50% zostanie wysłana do sterownika. W momencie, gdy zostanie ona odebrana, sterownik podwyższy temperaturę spalin. Dzieje się tak poprzez wyłączenie recyrkulacji spalin, czego efektem będzie zwiększenie ilości tlenu. Niektóre sterowniki mogą opóźniać kąt wtrysku, a nawet i dokonają wtrysku dodatkowego. Wszystkie wyżej opisane zabiegi wpływają na zwiększenie temperatury spalania, jak i na  rozpoczęcie procesu regeneracji filtra cząstek stałych. Czas trwania to zwykle 5-10 minut, a częstotliwość wynosi około 200 do 600 km i uzależniona jest od trybu i stylu jazdy kierowcy. Jeśli będziemy poruszać się w większości na krótkich dystansach, proces ten będzie wznawiamy znacznie częściej. W większości wypadków nie będziemy informowani o rozpoczynającym się procesie regeneracji filtra, dlatego możemy go zakończyć. W przypadku, gdy zapali się kontrolka odpowiedzialna za filtr DPF musimy właściwie przygotować pojazd do rozpoczęcia procesu wypalania filtra – najlepiej, aby była to autostrada z jednoczesnym utrzymywaniem właściwej prędkości, a także obrotów silnika. niestety w niektórych wypadkach próby samodzielnego wypalania się filtra zwyczajnie nie pomagają. W takim wypadku zmuszeni będziemy do udania się do odpowiedniego mechanika. Jednym z liderów w branży regeneracji filtrów DPF jest firma : Turbokrymar.pl. Wykwalifikowany serwisant podłączy specjalne oprogramowanie i dokona próby wypalania filtra. Jeśli zabieg ten nie pomoże, filtr cząstek stałych zostanie wymieniony na całkiem nowy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *